Tine-ma minte! Inregistrare

Toate articolele

22.04.2014 | INTERNATIONAL

Leo fără Pep

Apatia lui Messi, în special, și a Barçei, în general, e generată de absența de pe bancă a unui adevărat mascul alfa, cum a fost Guardiola.

Discuția mi-e la fel de vie în memorie ca și cum s-ar fi petrecut acum o oră. Barcelona juca magistral. Inventase un stil. Crease un trend în fotbal de puterea WM-ului englez, a Cattenaccio- ului italian sau a fotbalului total propus de Rinus Michels pentru Ajaxul și Olanda lui Cruyff. Iar toată lumea, vrăjită de arabescurile lui Messi, Xavi și Iniesta, uita, de foarte multe ori, să-și îndrepte privirea recunoscătoare și spre banca tehnică. “Pe ăștia și dacă-i antrenează mama tot cîștigă tot ce se poate cîștiga”.

În euforia zecilor de trofee cucerite, sub feeria fotbalului aproape playstationist și a stării admirative întinse pe o perioadă de 5-6 ani, oamenii au apreciat mereu efectul. Faza, golul, palmaresul. Cauza, adică Pep Guardiola, era de foarte multe ori trecută pe planul doi. “Ce poate el să le mai zică lui alde Messi?” era mereu întrebarea aia care implica și răspunsul. Completată cu replica acelora care invocă întîmplări utopice pentru a contesta totul: “Dă-i lui Guardiola echipa Brăneștiului pe mînă și ai să vezi că nu o promovează cum a făcut-o Ilie Stan”.

Atunci îmi era greu să țin piept tirului. Astăzi, Barça moare puțin cîte puțin ca o echipă oarecare căreia îi expiră certificatul de garanție. Căreia i-a trecut ciclul, cum s-ar zice. Mă uit la Messi, purtînd în continuare în gleznă metafora fotbalistică, însă, în ciuda acestui dar de la Dumnezeu, îmi pare din ce în ce mai apatic, mai demotivat, mai pasiv, ca un organism din care s-a extras nervul fără a-i afecta carcasa. Ochiul nu înșală pe nimeni, iar cifrele vin să întărească impresia. Cel mai bun fotbalist al planetei aleargă acum într-un meci cu un kilometru mai puțin decît o făcea pe vremea lui Guardiola. De la aproape 8, oricum cel mai puțin dintre toți actorii jocului în cîmp, la sub 7, acum în era lui “Tata Martino”. Nu mai poate? Nu mai vrea? Are alte priorități în viață după ce a cîștigat tot ce era de cîștigat (exceptînd Mondialul cu Argentina)? 

“Joci așa cum te antrenezi”, spune o vorbă cît se poate de adevărată. Și ca timp, și ca intensitate, și ca seriozitate. Iar ca să o faci bine nu e nevoie doar de propria conștiință, ci și de un anumit sentiment de obligație/teamă/respect pe care ți-i transmite “șeful”

Intrinsecă sau extrinsecă, motivația se induce. Iar elementul-cheie în fotbal e omul care stă pe bancă. Nu mama, nu soacra, nu oricare alt posesor de licență, ci doar cel care știe să o facă. La Barcelona, Guardiola a fost genial înaintea lui Messi. N-a impus doar o filosofie, ci a difuzat respectul în interiorul unui vestiar pe care, dacă l-ai scoate la licitație, ai strînge banii necesari finalizării tuturor autostrăzilor din România. S-a statuat ca un dictator al competenței, al valorilor morale, al pasiunii. Al unei discipline de joc și de viață căreia i s-a subordonat în mod conștient sau nu tot tezaurul de fente, faze, goluri de pe Nou Camp. 

După plecarea lui Guardiola, Barcelona a mers din inerție. Mai poticnit, dar tot a mai acumulat trofee. Nu la fel de importante precum Champions League, dar cu impact emoțional puternic, în special cele cîștigate în fața rivalului din Madrid. Ușor-ușor, ca o mașină rămasă fără benzină, blaugrana a pierdut din viteză, a încetinit, iar acum e la un pas de a se opri.

La cîteva sute de kilometri depărtare, Bayern Munchen a continuat să meargă în trasa învingătorului Heynckes, dar cu face-liftul reușit de Guardiola. A luat campionatul, și-a asigurat prezența în semifinalele Ligii și se pregătește de un alt “fest”. Dovadă cît se poate de clară că Pep fără Leo trăiește. Și că jucătorul rămîne actorul principal al unei piese, care capătă însă valoare doar dacă e pusă în scenă de un maestru.

COMENTARII (20)

De madskills pe 24.04.2014 la 12:28
@Milton pai daca se apropia un ciclu cum se face ca primul sezon fara Pep, cu un Tito 90% plecat din timp, Barca a castigat titlul la pas si doar ghinionul a facut sa nu dispute iar o finala de CL? Prea il scoatem basma curata pe Guardiola, absolut nimeni nu-i contesta meritele, drept dovada echipa a mai jucat 2 ani din inertie cum bine a remarcat si Andrei. Dar scuza cu final de ciclu nu tine. Nu cu lotul asta. Si pe de alta parte bulversezi jucatorii cu instabilitatea asta de pe banca: Ba semnez pe un an, ba nu semnez deloc. Pe aia ii doare-n palarie cine conduce clubul, ii intereseaza ECHIPA cine o conduce. Acum na, speculatii din spatele monitorului putem sa facem toti, ca e usor:) Cert e ca adevarul e undeva la mijloc. Si anume ca Rosell a fost praf si pulbere (stiam asta din prima zi, nu poti sa numesti presedinte unu anchetat pentru frauda) dar si ca Pep a capotat prea usor. Pai Ferguson trebuia sa se retraga de cand mergeam noi pe sub masa dupa principiul asta cu final de ciclu. :)
De milton pe 23.04.2014 la 14:57
@ sorex, Pep, e adevarat, a declarat ceea ce a declarat, dar, din cate conosc, nu a facut trimitere directa catre elevii sai. Declaratia initiala parea cam in aer, usor interpretabila. Un pic dupa Pep, Iniesta a spus ca jucatorii nu si-au pierdut motivatia, si ca ei vor intotdeauna sa castige, samd. Ulterior declaratiei lui Iniesta, a revenit si Guardiola, simtind ca declaratia initiala a lasat loc de speculatii, si a spus ca el, ca antrenor, si-a piedut motivatia. Eu nu-l cred pe cuvant, ci consider ca adevarul e cam pe la mijloc. Motivele plecarii lui Pep, cred eu, sunt destul de complexe, si nu poate fi vorba de faptul ca el a plecat pentru c-a dat de greu. Din cate conosc, Pep a admis in mai multe randuri ca se apropie finalul unui ciclu. Se pare ca i-ar fi inaintat lui Rosell un plan de remaniere masiva, chiar cu indepartarea anumitor "grei" din lot, dar Rosell, "marele presedinte", n-ar fi acceptat. N-am nicio dovada ca lucrurile au stat asa, dar, daca ne uitam un pic, in mandatul lui Rosell au fost adusi doar 3 jucatori: Alba, Song si Neymar, fapt care spune multe despre managementul sportiv al Barcelonei. Guardiola, aidoma unui selectioner care ia CM-ul sau CE-ul, si care apoi se retragede de la nationala, a preferat, vazand ca nu mai are sustinere, sa iasa pe usa din fata. Mie, plecand, Pep mi-a demonstrat ca are personalitate, si ca nu sta la mana lui Rosell. Ce-a urmat? A venit Tito, a venit Martino, "ambii doi" au spus ca se descurca cu lotul pe care-l au, iar mai departe cunoastem povestea. Cred ca Guardiola, stiind c-a scos untul din oamenii lui, a plecat la momentul potrivit. Nimeni nu-l poate acuza. Si-a respectat contractele, fiecare dintre ele incheiate doar pe cate un sezon, lucru care poate spune multe despre instabilitatea din spatele "cortine", a "scris" una dintre cele mai glorioase pagini din istoria Barcei, a considerat ca mai mult nu mai poate face, si a plecat.
De thefisherking pe 23.04.2014 la 01:05
@sorex: Guardiola a vrut sa fie elegant. In realitate, a plecat din cauza ambitiilor lui Rossel. Personal, consider ca Josep Guardiola ne-a oferit ultima revolutie in fotbal si alta nu vom mai vedea foarte curand. Barcelona lui a jucat un fotbal generos, bazat deopotriva pe efort, daruire, tehnica, dar si pe o filosofie constructiva, aceea a fotbalului asa cum a fost intentionat de la inceput si anume "cu mingea", excluzand strategii meschine de genul "focul la ei". Barcelona si-a castigat o buna parte din suporterii ne-catalani in timpul mandatului lui Pep, pentru ca oamenii iubesc spectacolul, iar formatia blau-grana l-a oferit continuu, la cele mai inalte cote. Sunt curios cati suporteri a castigat Real Madrid in era Mourinho.
De tzii pe 23.04.2014 la 00:33
esti un om de valoare
De maistor_kokir pe 22.04.2014 la 20:20
pai Leo l-a vrut pe Tata Martino,cum ar putea un astfel de om,pe care l-ai adus antrenor la un club precum Barcelona,sa-ti ceara sa alergi un km in plus pe durata unui meci ...
De dansdan27 pe 22.04.2014 la 19:27
Guardiola e mare, foarte mare iar Barcelona nu ar fi reusit sa castige atatea trofee fara el. E adevarat ca juctorii i s-au potrivit ca o manusa dar el a fost antrenorul care a stiut sa scoata totul de la ei. Fara antrenor bun nu exista o echipa mare, mai ales atatia ani la rand.
De sinisa pe 22.04.2014 la 19:22
cand va aud ca a preluat un Ferrari ....pai baa de ce nu preia nimeni o dacie ca sa o transforme intr-un Ferrari?logic ca iti trebuie jucatori dar daca nu stii sa ii motivezi este egal cu 0.la Barcelona nu s-a mai inteles cu presedintele si din cauza asta a plecat ca vroia sa fac transferuri peste capul lui pentru marketing,iti spun eu ca nu l-a vrut pe neymar. la ce echipa trebuia sa mearga la viitorul constanta? daca ajungea la MU facea treaba foarte buna.de ce psg sau Mcity nu reuseste nimic in UCL cu toti jucatorii de mare valoare? Lame din partea voastra sa nu apreciati valoarea lui Pep G.
De kily pe 22.04.2014 la 16:34
Eu nu cred ca Pep Guardiola l'a facut fotbalist pe Messi... Cred ca Barca cu Xavi, Iniesta, Pujol, Valdes, Bustquets, si Pique l'au facut om pe acest lindic ce poarta numele de Lionel... In timp ce Armando a facut doua echipe pentru istoria fotbalului: AC Napoli si Argentina in perioada '86-'90'! Este jenant ce s'a intamplat cu acest Messi si in perioada de glorie, in care Spania a castigat 2 titluri europene si unul mondial, precum si acum cand Barca preda bocancii...
De ioantanasa1982 pe 22.04.2014 la 15:11
Tot timpul am admirat echilibrul tau dl Vochin...dar se pare ca ai alunecat si te-ai molipsit de la ceilalti.Ma bucur nespus sa observ ca sunt multi cei care gandesc asemeni mie ca Guardiola este un antrenor imens care insa a lasat Barca intr-un moment greu si a fugit la Bayern intr-un moment foarte bun a bavarezilor...fara suparare daca inainte se spunea ca Barcelona ia campionatul si cu Sumudica pe banca acelasi lucru este si acuma la Bayern...pai am vazut cu totii care e valoarea acestora si in Germania si in Liga...mie mi se pare ca la Barcelona sunt mai multe probleme: prima lipsa unui antrenor de valoare si o alta in sanul echipei pe care o stiu doar ei...ceva mocneste acolo...de ce nu s-a spus nimic despre asta in urma cu o luna-doua??? toate erau pe fagas normal...
De godot pe 22.04.2014 la 14:02
Rationamentul nu e suficient de valid, pentru ca intre jucatorii de acum 3-4 ani si cei de azi e o diferenta. Unii au plecat, s-au retras, iar altii s-au uzat. Alves, Xavi, Iniesta, Puyol, Messi, nu mai sunt ce erau atunci. Nici fizic si nici psihic. A sugera ca Pep ar fi schimbat asta, nu are fundament. Dimpotriva, plecarea lui Pep (care cunostea cel mai bine echipa) sugereaza puternic contrariul, adica iminenta unei caderi - ceea ce spulbera total demonstratia din articol. Nu spun ca Pep nu era altceva, dar si lotul era altul (in ciuda acelorasi nume). Aproape diferenta dintre mere si pere.
De sorex pe 22.04.2014 la 13:31
@lutelute Nu pot sa nu fiu de acord cu spusele tale despre cauza pantei Barcelonei. Este firesc un moment de recul dupa o perioada de maxim, nu poti ramane acolo la infinit - jucatorii se uzeaza(Xavi, Puyol, Iniesta, chiar si Messi, care desi are vreo 27 de ani, pare de o viata acolo), rivalii identiffca metode sa te contracareze si se mobilizeaza mult mai tare impotriva ta. Problema este ca Pep a refuzat sa gestioneze o astfel de perioada. Asa cum au mai spus si altii inaintea mea aici, el a luat masinarii foarte bine puse la punct pe care doar le-a mai slefuit putin, nu a construit nimic cu adevarat. El nu si-a asumat presiunea esecului unei astfel de perioade, iar o dovada in plus este ca saptamana trecuta, dupa cele doua infrangeri in campionat(irelevante oricum), deja vorbea de plecare atunci cand au aparut critici.
De tantitama pe 22.04.2014 la 13:21
salut Andrei ! am ascultat de curand pe youtube imnul astrei giurgiu , care mi s-a parut foarte frumos; nu crezi ca ar fi o chestie interesanta daca publicatia voastra ar stabili pe baza voturilor cititorilor un clasament al celor mai reusite imnuri ale echipelor din Romania ? cred ca toti suporterii, indiferent ai cui sunt, ar fi incantati sa participe in conditiile in care ar avea acces la clasament pe tot parcursul desfasurarii ,, intrecerii '' ; numai bine !
De lutelute pe 22.04.2014 la 12:29
andrei, îmi place guardiola și îmi doresc să fiu de acord cu tine, dar tare mi-e teamă și de real și de mourinho, pentru că-i văd pe bayern ieșiți din formă. @sorex. la united s-au schimbat multe generații sub ferguson, dar NICI UNA dintre ele n-a fost într-atât de aureolată ca nucleul dur al barcei, din 2008 și până în 2013. așa că e de înțeles panta pe care se află.
De andreiv68 pe 22.04.2014 la 12:24
HRISTOS A INVIAT! Paste fericit tuturor! Inca o data va multumesc ca si in aceste zile de sarbatoare v-ati facut timp sa lecturati randurile mele. Cu pretuire, ANDREI VOCHIN
De madskills pe 22.04.2014 la 12:23
Andrei tu ca de obicei "pictezi" vorbele. Scris frumos, fin ca glezna lui Messi. Dar cum au remarcat si cei de mai jos, prea i se da importanta lui Pep. A preluat cumva United cu o echipa batranica? A preluat Milan si a facut minuni? Nu, a preluat un "Ferrari" si i-a mai pus si el un eleron. Dar tot Ferrari ramane si fara eleronul ala. Cand iti permiti sa-l cumperi pe Gotze si nu-l joci titular meci de meci, doar sa destabilizezi contracandidata la titlu, atunci nu mai sunt multe de spus. Eu vreau sa-l vad la United, sa le imprime alora mentalitatea de la Barca. Nu la Bayern unde are rezerve ca Gotze sau Bastian. :)
De blaustein pe 22.04.2014 la 10:59
@sorex Foarte interesant ce spui, ca Pep a dat bir cu fugitii cand a simtit ca vine greul. Ma intreb oare, in cazul in care ar fi ramas, daca ar fi incercat sa schimbe ceva, sa aduca niste jucatori noi, nu stiu...
De vcun pe 22.04.2014 la 10:56
ca orice imperiu barcelona apune. eu cred ca sunt mai multe probleme decat antrenorul si aici ma refer la managementul echipei care parca in ultimul timp a facut mai multe greseli decat oricand. poate e nevoie de o reconstructie cu toate ca in afara de xavi si puyol echipa nu este una batrana. o alta problema este ca barcelona cu toate ca are cel mai bun centru de copii si juniori nu stiu sa transfere sau sa integreze jucatorii noi in echipa. de exemplu dupa eto barca nu a mai avut nici un varf adevarat iar fabregas joaca enervant de prost in noua formula.
De jwp pe 22.04.2014 la 10:53
Articolul e cam exagerat. Ai uitat faptul ca au trecut 4-5 ani peste adevaratele piese grele ale Barcei, si ma refer la Puyol, la Iniesta ori Xavi. Acestia sunt jucatorii cu care Barcelona a obtinut trofee, doar ca ochii tuturor privitorilor au fost "furati" de messi. Atacul actual e cel din vremurile de glorie a Barcei lui Pep, poate e chiar mai bun, tinand cont de mult ravnita venire a lui Neymar, insa mijlocul a cazut intr-un mod dramatic, iar apararea (care nu a fost niciodata punct forte) devine o epava. Ce ar fi de amintit insa dupa periplul lui Pep e un alt lucru. Barca are poate cea mai buna academie de fotbal din lume, ca dovada a castigat Youth League fara a avea mari emotii, insa de cand a plecat Pep, si sa fac imediat 2 ani, nu au mai fost adusi jucatori la prima echipa. Ar mai fi de zis inca o chestie, referitor la Pep. A luat o Barcelona care avea un stil, avea jucatori, castigase UCL in fata lui Arsenal, iar in campionat isi impartea suprematia cu Real, dupa o pauza s-a dus la Bayern, care a castigat tot ce se putea castiga in lume, sau ma rog, in coltul ei de lume. Nu vom putea vedea valoarea adevarata a lui Pep pana nu va antrena si o echipa mai slaba pe care sa o metamorfozeze. Ca de exemplu sa preia, in situatia actuala, una din cele doua echipe din Milano. Facand o comparatie mai neobisnuita, si care poate deranja, Pep este ca un samsar care aduce masini din Germania, le aranjeaza putin, arata ca e cel mai bun, dupa care vinde produsul, si ia altul, asupra caruia foloseste aceleasi practici
De claudiu120284 pe 22.04.2014 la 10:24
superb! Punctu' pe "i"!
De sorex pe 22.04.2014 la 09:55
Andrei, sunt in mare parte de acord cu cele enuntate de tine. Este clar ca fara un antrenor de calitate nicio echipa nu se poate exprima la cel mai inalt nivel. Sau, cum spunea Plutarh, decat o armata de lei condusa de un iepure, mai bine o armata de iepuri condusa de un leu. Pe de alta parte, vreau sa reamintesc o declaratie a lui Pep care, din pacate, spune multe despre valoarea lui. Acesta declara, parca pe la inceputul anului, ca a plecat de la Barcelona din cauza ca jucatorii incepusera sa isi piarda motivatia. Fara suparare, dar nu l-am auzit niciodata pe Sir Alex Ferguson sa spuna ca Giggs sau Scholes si-au pierdut motivatia. Era el acolo sa le-o mentina. Sincer, in opinia mea, cu o astfel de declaratie te descalifici singur ca antrenor - motivarea jucatorilor fiind unul din atributele principale ale acestuia. In realitate, Pep a refuzat sa suporte preesiunea unor eventuale esecuri si a dat bir cu fugitii. Sunt curios daca il va prinde 2016 la Bayern, unde deja are presiune, desi castiga, jocul nefiind chiar pe placul nemtilor.

Comenteaza:


Trebuie sa fii logat pentru a adauga un comentariu